lördag 11 mars 2023

#samuelwhisky10år – Del 3: Omisskännliga Laphroaig i mitt hjärta

Den 11:e oktober i år fyller SamuelWhisky 10år! Ett av sätten jag firar detta på är att den 11:e i varje månad fram till och med jubiléumsdagen posta retrospektiva nedslag i dom första 10 åren av SamuelWhisky. Totalt blir det alltså 10 specialinlägg för 10 år. Del 1 i artikelserien finner du här, och Del 2 här








Det finns ingen whisky som varit en så stor del av mitt liv som Laphroaig. Och när jag skriver liv då menar jag naturligtvis både mitt whiskyliv och mitt liv-liv. I den mån dom nu är möjliga att separera, vilket dom svårligen är eftersom SamuelWhisky är en så stor del av mitt liv. Jag vill till och med gå så långt som att säga att min kärlek till och mitt intresse för Laphroaig är en stor anledning, om inte den största, till att jag startade och har hållit igång SamuelWhisky; som jag berättade om i Del 1 i den här artikelserien var Laphroaig Cask Strength min väg in i den förlovade värld vi kallar whisky, med startpunkt 2002 och med nystart 2007 hade jag den ena Laphroaigianska upplevelsen efter den andra och till slut var jag, fast. 




Det slog som sagt fullständigt slint i mig och jag snöade totalt in mig på Laphroaig. Jag köpte, provade, samlade och läste på om Laphroaig. En rad Laphroaigprovningar (och andra provningar) i egen regi ledde mig fram till att med start 2011 börja arbeta professionellt som provningsledare och mitt intresse för och kunskap om whiskyn och destilleriet Laphroaig ledde mig i sin tur till den fina möjligheten att på whiskymässor ta hand om just Laphroaig för Edringtons räkning.



Det här kanske låter lite konstigt men om sanningen ska fram har jag faktiskt svårt att sätta fingret på exakt vad det är med Laphroaig som jag gillar så himla mycket, både i sig själv och i förhållande till andra torvrökta whiskys, i världen i allmänhet och i Skottland i synnerhet. Och det är väl så det är med kärlek överhuvudtaget, man vet att man älskar någon eller något och det är inte så lätt att säga varför, man bara vet. Och på ett sätt är det flera saker som man kan försöka och ibland lyckas med att beskriva och på ett annat sätt är det bara… allt. Dofterna, smakerna, namnet, typsnittet, flaskorna, buteljeringarna, etiketterna, designen, destilleriet, platsen, människorna, historien, storyn, framtiden. 


Och trots att jag rabblat alla dessa saker jag gillar så himla mycket med Laphroaig så känns det ändå som att det är något jag inte kan sätta ord på… ni förstår. Om jag ändå ska försöka sätt ord på min upplevelse av själva drycken Laphroaig skulle jag säga att det är någonting med den där kompromisslösa och ömsom feta ömsom mjuka torvröken i både doft och smak som bara klaffar med mina sinnen på nåt sätt, och som jag bara hittar i just Laphroaig. Sammantaget tycker jag verkligen att det ligger mycket i (marknadsavdelningens) tidigare slogans: Love it, hate it, there is no in between. No half measures. Men den bästa är ändå: Unmistakably Laphroaig.

Allt det här är anledningen till att jag köpt, provat, recenserat, samlat/samlar, läst på, och älskat så mycket att presentera och prata om Laphroaig på mässor. Med Laphroaig som huvudfokus har jag arbetat hela 33 mässor/mässhelger.



Jag älskar till och med Laphroaig så mycket att min och frugans smekmånad gick till (bland annat) Laphroaig, och vilket fantastiskt fint besök det var och vad underbart det var att äntligen vara på plats!




Som provningsledare har jag gjort mer än en handfull Laphroaigprovningar och självklart smugit in Laphroaig i en mängd provningar på andra teman. Av dom Laphroaigprovningar jag gjort är det den jag höll i den 18:e december 2013 på Red Brick i Karlskoga (där jag arbetade som provningsledare under fem år) som ligger mig närmast om hjärtat. Varför? Jo när jag jobbade örebromässan det året fick jag av Vicky med mig en present: ett fatprov av nioårig Laffe dragen direkt ifrån ett 1st-fill bourbonfat med den härliga fatstyrkan 58%.



Som ni säkert kan tänka er satt den riktigt fint som avslutning på den i övrigt mycket trevliga linan!



Om du nu tagit dig ända hit kära läsare vill jag ge dig chansen att få ett litet trevligt och gott Laphroaig-kit i brevlådan. Berätta för mig i kommentarsfältet till det här inlägget på facebook vilken Laphroaig som är din favorit bland dom officiella buteljeringarna. Bland de läsare som kommenterar slumpar jag ut ett kit som jag skickar till en lycklig person. Skål!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.